A few days later - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu A few days later - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu

A few days later

Blijf op de hoogte en volg Alina

16 Juli 2014 | Zambia, Livingstone

Dag 6. We hebben een nieuw kamergenootje gekregen vandaag. We zaten vandaag in een vrij grote kliniek waar nog 3 andere vrijwilligers aanwezig waren van een andere organisatie. Dit was eigenlijk wel jammer want hierdoor was er niet zo veel om te doen. 's Middags hebben we de mappen waarmee ze hier werken iets verder in orde gemaakt. Ze hebben hier ook een map genaamd R.I.P. Deze wordt niet goed bijgehouden want de laatste patiënt was van 2009. Maar het viel wel op dat er veel jonge patiënten in stonden die voornamelijk gestorven zijn aan tuberculose of HIV. 1 op de 4 mensen hier in Zambia is HIV positief, wat natuurlijk ontzetten veel is.

Dag 7. Vanochtend was het een ochtendje home based care. Bij home based care kom je bij de mensen thuis waardoor je dus ook wel meer ziet. Zo was er ook een jongetje met tumoren op zijn knieën. Hierdoor kon hij ook niet lopen en zagen zijn knieën eruit als opgeblazen ballonnen. Hij was al naar de kliniek geweest maar daar konden ze ook niks meer voor hem doen. We hebben wat vitamines gegeven maar meer dan dat kun je in zo'n situatie ook niet doen.

Dag 8. Vandaag hadden we heel de dag home based care in Natebe. Dit is wel echt een arm deel van Zambia. Je ziet er vooral kleihuisjes en rieten huisjes. De dag begon een beetje als een chaos omdat de tas niet compleet was en we nog niet eens een stethoscoop hadden. Gelukkig werd dat opgelost. De mensen willen overduidelijk je medicatie hebben en waarderen het echt dat je komt voor een check up. De wegen zijn wel echt een drama. Het is like een supermassage in de muzungubus! Een azungubus is een 'blankenbus'. Het was een uur heen en een uur terug naar Natebe maar het was heel indrukwekkend om te zien! Ook wel grappig om te zien dat de mensen in kleihuisjes wonen maar wel een zonnepaneeltje hebben. Heel schattig en een goede investering of course!

• 16 Juli 2014 - 22:18

Corry:

hoi Alina, wat een prachtige foto"s had je geplaatst op FB, zat toevallig net een programma te kijken op tv van Unicef en kreeg zo een beetje een idee wat je daar doet en hoe je daar leeft.
    Alle respect. liefs van Harry en mij x

• 16 Juli 2014 - 22:19

Adri Van Kalmthout:

Hoi,

Heftig verhaal weer dit. Een hele belevenis.

Groetjes,

Pa

• 16 Juli 2014 - 22:27

Corrie Van Kalmthout:

hey Alina,

Wat triest en indrukwekkend. Je zou ze toch graag willen helpen. Maar helaas!!!

Gr je ma