Day 2and 3! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu Day 2and 3! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu

Day 2and 3!

Blijf op de hoogte en volg Alina

12 Juli 2014 | Zambia, Livingstone

Mwuakabanzi! Dag nummer 3 al weer! Gisteren ben ik samen met een andere vrijwilliger op de Libes kliniek begonnen. Mijn medevrijwilliger studeert verpleegkunde aan de Universiteit in Barcelona. Het is absoluut een slim persoon maar zijn Engels is niet altijd even goed. Wat wel grappige momenten opleverde. Toen we aankwamen was de kliniek nog niet open en een uur nadat we op de kliniek gedropt waren, hadden we pas onze eerste patiënt. Als ik een ding geleerd heb hier, dan is het wel dat Afrikanen het niet zo nou nemen met de tijd. In de kliniek werken ze met schriftjes waar je de bloeddruk, gewicht en temperatuur in zet. Vervolgens gaat de naam van de patiënt in een register en nemen ze het schriftje mee naar de dokter. In het register wordt vervolgens de diagnose en medicatie geschreven. Het is heel schattig om al die baby'tjes te wegen en ook heel raar om te zien dat paracetamol hier vaak gebruikt wordt als hoofdmedicatie. Ook zie je veel jonge moeders van rond de 18 jaar, wat hier heel normaal is. Iets waar ik niet aan zou willen denken op deze leeftijd.

In de middag zijn we met 5 mensen naar een schooltje geweest waar ze van cornflakesdozen kroontjes hebben gemaakt. De kinderen vonden het geweldig.

Vanochtend was ik met dezelfde vrijwilliger als gisteren op home base care. Hier kom je bij de mensen thuis om klachten op te nemen en doorverwijzingen naar een kliniek uitschrijven of medicatie meegeven. De medicatie die wij meegeven is niet meer dan de paracetamol en multivitamines etc. net als die wij in Nederland bij de drogist kopen. Maar voor de mensen betekent dat al heel veel. Waar ik vandaag was, was wel het echte Afrika. Kleihutjes en mensen die bijna niks hebben. De kinderen rennen op je af en vinden je geweldig.

In het middagprogramma hebben we flesjes schoon lopen maken waar we straks een kas van kunnen maken. Hier kunnen de mensen straks ook in de winter(rond deze tijd dus) dezelfde groentes in verbouwen zodat ze die ook kunnen verkopen. Je zou het niet verwachten maar het is hier behoorlijk koud hier 's ochtends. Ik ben nog steeds op zoek naar een vest of trui omdat ik niks warms heb meegenomen. Vandaag waren er ook 6 mensen ziek want behoorlijk veel is. Er gaat een virus rond hier vrees ik, Mijn 2 kamergenootjes zijn allebei al ziek. Hopen dat het snel overwaait dus!
Vanavond was het heppyhour op ons hostel en zijn we met de hele crew nog naar een bar geweest. What was oke!

Morgen is onze eerste weekenddag, we gaan de microflight doen en verder kijken we nog waar we zin in hebben. En of het pinautomaat hier meewerkt. Van de 3 keer dat we geweest zijn hebben we nog maar 1 keer geld uit de automaat gekregen omdat het geld op was. A little probem, but we shall see!

Bye,

Alina

  • 12 Juli 2014 - 00:45

    Adri Van Kalmthout:

    Hallo Alina,,

    Het is er echt the real life.

    Beterschap met de zieke kamergenootjes. Hopelijk slaat het virus jou over.

    Weer een leuk verslag.

    Groetjes.

    Pa.

  • 12 Juli 2014 - 08:06

    Corry:

    Geen enkele saaie dag dus, gevarieerd werk genoeg. Wens je kamergenootjes beterschap vanuit Nederland.

    liefs ook van Harry

  • 12 Juli 2014 - 10:57

    Corrie Van Kalmthout:

    hey Alina,

    Hoop dat het snel overgaat met de zieken, zorg goed voor jezelf en veel plezier.

    Je ma

  • 12 Juli 2014 - 15:46

    Manouk:

    Hee lieve Alina!

    Wat ben je goed bezig meis, ik hoop dat je het enorm naar je zin hebt (en niet ziek wordt ;))
    Superleuk trouwens om je verslagen zo te lezen!

    Veel liefs,
    Manouk

  • 12 Juli 2014 - 19:26

    Oma:

    Hoi Alina,

    Wat leuk dat ik hier kan lezen wat je daar allemaal uitvoert. Voor mij een beetje vreemd, maar het is me toch gelukt. Hoop dat je niet ziek wordt en je, je goede werk kunt voortzetten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alina

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 5308

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk in Zambia

Landen bezocht: