Day 1! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu Day 1! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Alina Kalmthout - WaarBenJij.nu

Day 1!

Door: Alina van Kalmthout

Blijf op de hoogte en volg Alina

09 Juli 2014 | Zambia, Livingstone

Vandaag was de eerste dag als vrijwilliger! We werden om kwart voor 8 verwacht om te vertrekken. De groep werd opgesplitst en ik zou samen met 2 andere vrijwilligers en een begeleider naar old peoples home gaan. Dit is een soort bejaardentehuis van hoe ze het hier in Zambia kennen. Eerst werden de andere vrijwilligers weggebracht en wij waren als laatste. Het is heel raar om te zien dat hier in de stad mensen in een Mercedes rondrijden terwijl 2 straten verder mensen niet eens geld hebben om schoenen te kopen. We kwamen langs de armere gebieden waar mensen zelfgemaakte verkopershutjes hebben en kleihuisjes die in het regenseizoen wegspoelen. Aangekomen bij old peoples home hebben we de temperatuur en bloeddruk van de mensen opgemeten. Ook vroegen we naar de klachten en eetgewoontes zodat we ze soms ook door konden verwijzen naar een kliniek. De meeste mensen daar bezitten alleen een bed en hebben vrijwel geen familie meer. Ook spraken we een man die maar 1 keer in het jaar een douche nam en meer bier dronk dan water. En een vrouw die te dun was om de bloeddruk op te kunnen meten omdat ze meer bot was dan mens. Na dit begonnen we onze zelfgemaakte ORS (water met veel zout en suiker) uit te delen omdat veel mensen daar veel te weinig drinken. Wat ook wel opvallend was, is dat de temperatuur van de mensen hier lager ligt dan bij de mensen in Europa. Hier is een normale lichaamstemperatuur rond de 35 graden celsius terwijl dat bij ons rond de 37 graden celsius is.

's Middags heb ik kinderen les gegeven met nog 2 andere vrijwilligers. We begonnen met 8 kinderen en we eindigden met 13? Steeds meer kinderen kwamen er binnenlopen. De banken vielen uit elkaar en er zaten scheuren in de muren maar de kinderen waren enthousiast. Jemerkt wel echt dat deze stad leeft op vrijwilligers. Overal waar je komt kom je wel mensen tegen die via een organisatie vrijwilligerswerk aan het doen is. Verder loop ik hier make-uploos rond in kleren die absoluut niet bij mijn sltijl past, leeft de douche een eigen leven. Maar de mensen hier zijn ontzettend leuk en sociaal en mijn 2 reisgenootjes zijn heel tof! Ik vermaak me hier dus nog wel!

• 09 Juli 2014 - 21:01

Adri Van Kalmthout:

Hoi,

Net je verhaal gelezen. Je doet er goed werk. Dat weet ik nu al. Heel veel plezier. Ga zo door.

Trotse pa!!

• 09 Juli 2014 - 22:42

Corry:

wat een totaal andere wereld waar je bent terecht gekomen Alina, en goed dat er veel vrijwilligers zijn !!!

petje af en we kijken weer uit naar je volgende verslag.